SriLankan Airlines widzi perspektywy na przyszłość wśród rozmów prywatyzacyjnych

Podczas gdy prywatyzacja Sri Lanki jest wysoko na liście priorytetów nowego rządu na wyspie, dyrektor generalny linii lotniczych mówi, że dla narodowego przewoźnika tego kraju, wspierającego rozwój gospodarki Sri Lanki, a w szczególności turystyki, ma przed sobą silną przyszłość.

„Jesteśmy otwarci na propozycję prywatyzacji ze strony rządu” – powiedział w wywiadzie dla Gulf Times Richard Nuttall, dyrektor generalny SriLankan Airlines.

Prezydent Sri Lanki Ranil Wickremesinghe wcześniej zaproponował prywatyzację SriLankan Airlines w ramach reform mających na celu rozwiązanie najgorszego kryzysu finansowego na Sri Lance, który doprowadził do niepokojów politycznych w kraju wyspiarskim.

„Każda forma własności ma swoje plusy i minusy. Prowadziliśmy dialog z naszym ministerstwem i rządem na temat różnych opcji prywatyzacji. Teraz czekamy na ostateczną decyzję gabinetu w sprawie dalszych działań” – zauważył Nuttall.

Zapytany, czy prywatyzacja jest sposobem na odzyskanie strat SriLankan (linie lotnicze podobno straciły około 123 mln USD w roku podatkowym 2020-2021, a łączne straty przekroczyły 1 mld USD w marcu 2021 r.), dyrektor generalny powiedział: „Podobnie jak w przypadku większości linii lotniczych, my stracił pieniądze podczas Covid-19. W związku z tym dane za rok 2020/21 nie odzwierciedlają przyszłych oczekiwań. W ciągu ostatnich 12 miesięcy linia lotnicza była rentowna operacyjnie pomimo wszystkich wyzwań w kraju.

„Jednak przy pełnym zysku i poziomie jesteśmy marginalnie negatywni. Uderzył nas fakt, że stopy procentowe na Sri Lance są obecnie niezwykle wysokie i faktycznie płacimy odsetki od strat z poprzednich lat. Jeśli możemy wykorzystać prywatyzację, aby pomóc nam zrestrukturyzować lub spłacić niektóre z tych dawnych długów, to jesteśmy w dobrej formie, aby zapewnić zrównoważoną, rentowną i rozwijającą się linię lotniczą wspierającą gospodarkę narodową.

Zapytany, czy w ramach planu restrukturyzacji SriLankan nastąpi dopływ kapitału, Nuttall powiedział: „Linie lotnicze działały bez żadnych funduszy od początku 2021 r., Kiedy wciąż byliśmy w głębokiej pandemii. Wykorzystaliśmy ten czas na restrukturyzację kosztów i przegląd naszej przyszłej sieci. W ujęciu dolarowym byliśmy rentowni operacyjnie przez pierwsze sześć miesięcy bieżącego roku finansowego, który rozpoczął się w kwietniu, i nadal mamy nadzieję na osiągnięcie pełnego zysku i straty za cały rok.

„Wyzwania, przed którymi stoimy, dotyczą finansowania i rozwoju. Wciąż mamy niespłacone długi z czasów Covid, mamy w warsztacie wiele silników do remontu i samolotów, które mają zakończyć dzierżawę. Jeśli uda nam się sprywatyzować lub znaleźć inne źródło finansowania, mamy szansę się rozwijać.

„Uważamy, że idealnie powinniśmy być co najmniej o 50% więksi w ciągu trzech lat, aby zaspokoić potrzeby naszej obecnej sieci i zapewnić maksymalną wydajność. Jeśli finansowanie nie będzie dostępne i będziemy musieli żyć z naszych przepływów pieniężnych tak, jak obecnie, to ta przyszłość może potrwać trochę dłużej”.

O roli SriLanki w napływie walut obcych do wyspiarskiego kraju, a także w dostarczaniu środków medycznych dla schorowanego sektora zdrowotnego tego kraju, Nuttall powiedział: „SriLankan generuje większość swoich dochodów z rynków zagranicznych i wnosi ponad 700 mln dolarów w walucie obcej zarobków dla gospodarki Sri Lanki każdego roku. Linia lotnicza jest również stałym pośrednikiem turystyki i handlu zagranicznego dla kraju, niezależnie od otoczenia zewnętrznego i wyzwań.

„W rzeczywistości SriLanka pozostaje największym przewoźnikiem turystów do kraju i często współpracuje z interesariuszami z lokalnego przemysłu, aby promować miejsce docelowe Sri Lanki na całym świecie”.

Zauważył: „Odgrywaliśmy kluczową rolę podczas pandemii, lecąc do kraju z krytycznymi lekami i szczepieniami, gdy inne linie lotnicze ograniczały loty. Linia lotnicza nie szczędziła również wysiłków we wspieraniu zagrożonego sektora opieki zdrowotnej w kraju i nadal przewozi drogą lotniczą przesyłki z podarowanymi lekami i artykułami medycznymi bez opłat przewozowych. Do tej pory przenieśliśmy na Sri Lankę prawie 60 000 kg międzynarodowych darowizn medycznych”.

Nuttall poruszył także sieć swojej linii lotniczej i powiedział: „Monitorujemy naszą sieć co tydzień. Większość wzrostu, o którym mówiliśmy, pochodzi ze wzrostu częstotliwości, ale mamy trzy do czterech nowych miejsc docelowych, które naszym zdaniem będą dobrze dla nas działać i uzupełnić sieć, gdy będziemy w stanie powiększyć flotę.

„Jeśli chodzi o trasy nieskuteczne, mamy obecnie parę, która ma problemy. Udaje nam się jednak ograniczyć straty poprzez proaktywne zarządzanie przepustowością i wierzymy, że będą one działać jako powroty turystyki”.

Zapytany, czy SriLankan zamierza nabyć nowe samoloty w celu wymiany lub rozszerzenia floty, dyrektor generalny powiedział: „Operowaliśmy flotą 27 samolotów sprzed Covid-19 i podjęliśmy decyzję, aby nie wymieniać niektórych samolotów, które opuściły flotę podczas pandemii. Więcej samolotów opuści flotę w przyszłym roku po wygaśnięciu umów leasingowych, ale planujemy złożyć wniosek o leasing samolotów zastępczych w przyszłości, aby wesprzeć nasze plany operacyjne.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *