Podczas gdy prywatyzacja Sri Lanki jest wysoko na liście priorytetów nowego rządu na wyspie, dyrektor generalny linii lotniczych mówi, że dla narodowego przewoźnika tego kraju, wspierającego rozwój gospodarki Sri Lanki, a w szczególności turystyki, ma przed sobą silną przyszłość.
„Jesteśmy otwarci na propozycję prywatyzacji ze strony rządu” – powiedział w wywiadzie dla Gulf Times Richard Nuttall, dyrektor generalny SriLankan Airlines.
Prezydent Sri Lanki Ranil Wickremesinghe wcześniej zaproponował prywatyzację SriLankan Airlines w ramach reform mających na celu rozwiązanie najgorszego kryzysu finansowego na Sri Lance, który doprowadził do niepokojów politycznych w kraju wyspiarskim.
„Każda forma własności ma swoje plusy i minusy. Prowadziliśmy dialog z naszym ministerstwem i rządem na temat różnych opcji prywatyzacji. Teraz czekamy na ostateczną decyzję gabinetu w sprawie dalszych działań” – zauważył Nuttall.
Zapytany, czy prywatyzacja jest sposobem na odzyskanie strat SriLankan (linie lotnicze podobno straciły około 123 mln USD w roku podatkowym 2020-2021, a łączne straty przekroczyły 1 mld USD w marcu 2021 r.), dyrektor generalny powiedział: „Podobnie jak w przypadku większości linii lotniczych, my stracił pieniądze podczas Covid-19. W związku z tym dane za rok 2020/21 nie odzwierciedlają przyszłych oczekiwań. W ciągu ostatnich 12 miesięcy linia lotnicza była rentowna operacyjnie pomimo wszystkich wyzwań w kraju.
„Jednak przy pełnym zysku i poziomie jesteśmy marginalnie negatywni. Uderzył nas fakt, że stopy procentowe na Sri Lance są obecnie niezwykle wysokie i faktycznie płacimy odsetki od strat z poprzednich lat. Jeśli możemy wykorzystać prywatyzację, aby pomóc nam zrestrukturyzować lub spłacić niektóre z tych dawnych długów, to jesteśmy w dobrej formie, aby zapewnić zrównoważoną, rentowną i rozwijającą się linię lotniczą wspierającą gospodarkę narodową.
Zapytany, czy w ramach planu restrukturyzacji SriLankan nastąpi dopływ kapitału, Nuttall powiedział: „Linie lotnicze działały bez żadnych funduszy od początku 2021 r., Kiedy wciąż byliśmy w głębokiej pandemii. Wykorzystaliśmy ten czas na restrukturyzację kosztów i przegląd naszej przyszłej sieci. W ujęciu dolarowym byliśmy rentowni operacyjnie przez pierwsze sześć miesięcy bieżącego roku finansowego, który rozpoczął się w kwietniu, i nadal mamy nadzieję na osiągnięcie pełnego zysku i straty za cały rok.
„Wyzwania, przed którymi stoimy, dotyczą finansowania i rozwoju. Wciąż mamy niespłacone długi z czasów Covid, mamy w warsztacie wiele silników do remontu i samolotów, które mają zakończyć dzierżawę. Jeśli uda nam się sprywatyzować lub znaleźć inne źródło finansowania, mamy szansę się rozwijać.
„Uważamy, że idealnie powinniśmy być co najmniej o 50% więksi w ciągu trzech lat, aby zaspokoić potrzeby naszej obecnej sieci i zapewnić maksymalną wydajność. Jeśli finansowanie nie będzie dostępne i będziemy musieli żyć z naszych przepływów pieniężnych tak, jak obecnie, to ta przyszłość może potrwać trochę dłużej”.
O roli SriLanki w napływie walut obcych do wyspiarskiego kraju, a także w dostarczaniu środków medycznych dla schorowanego sektora zdrowotnego tego kraju, Nuttall powiedział: „SriLankan generuje większość swoich dochodów z rynków zagranicznych i wnosi ponad 700 mln dolarów w walucie obcej zarobków dla gospodarki Sri Lanki każdego roku. Linia lotnicza jest również stałym pośrednikiem turystyki i handlu zagranicznego dla kraju, niezależnie od otoczenia zewnętrznego i wyzwań.
„W rzeczywistości SriLanka pozostaje największym przewoźnikiem turystów do kraju i często współpracuje z interesariuszami z lokalnego przemysłu, aby promować miejsce docelowe Sri Lanki na całym świecie”.
Zauważył: „Odgrywaliśmy kluczową rolę podczas pandemii, lecąc do kraju z krytycznymi lekami i szczepieniami, gdy inne linie lotnicze ograniczały loty. Linia lotnicza nie szczędziła również wysiłków we wspieraniu zagrożonego sektora opieki zdrowotnej w kraju i nadal przewozi drogą lotniczą przesyłki z podarowanymi lekami i artykułami medycznymi bez opłat przewozowych. Do tej pory przenieśliśmy na Sri Lankę prawie 60 000 kg międzynarodowych darowizn medycznych”.
Nuttall poruszył także sieć swojej linii lotniczej i powiedział: „Monitorujemy naszą sieć co tydzień. Większość wzrostu, o którym mówiliśmy, pochodzi ze wzrostu częstotliwości, ale mamy trzy do czterech nowych miejsc docelowych, które naszym zdaniem będą dobrze dla nas działać i uzupełnić sieć, gdy będziemy w stanie powiększyć flotę.
„Jeśli chodzi o trasy nieskuteczne, mamy obecnie parę, która ma problemy. Udaje nam się jednak ograniczyć straty poprzez proaktywne zarządzanie przepustowością i wierzymy, że będą one działać jako powroty turystyki”.
Zapytany, czy SriLankan zamierza nabyć nowe samoloty w celu wymiany lub rozszerzenia floty, dyrektor generalny powiedział: „Operowaliśmy flotą 27 samolotów sprzed Covid-19 i podjęliśmy decyzję, aby nie wymieniać niektórych samolotów, które opuściły flotę podczas pandemii. Więcej samolotów opuści flotę w przyszłym roku po wygaśnięciu umów leasingowych, ale planujemy złożyć wniosek o leasing samolotów zastępczych w przyszłości, aby wesprzeć nasze plany operacyjne.